úterý 5. května 2015

Clotted Cream

Clotted Cream, česky by ten název zněl asi "Vysrážená smetana" což určitě pro české ucho nezní tak vznešeně, ale stejně jako originální název to přesně vystihuje.

Tahleta záležitost má svůj původ v Anglii, kde má hluboké kořeny. Bohužel její trvanlivost je minimální takže se v podstatě vůbec nedostane do vývozu. Je tradiční součástí "cream tea", podává se na Scones (berte tenhle článek jako předvoj k chystanému článku o Scones :) ) spolu s marmeládou a čajem.

A co to teda vlastně je? Je to opravdu vysrážená smetana s vysokým obsahem tuku (55-65 %) a specifickou chutí. Jde tedy o něco mezi šlehačkou a máslem. Chuť se těžko popisuje, ale má něco společného s chutí Cheesecake.


Jak jsem už psal, nedá se v podstatě sehnat kvůli trvanlivosti (snad se na jednom e-shopu u nás prodávala, ale už jsem ji tam nenašel), takže jedinou možností jak ochutnat, tedy krom cesty do Spojeného Království :), je vyrobit si ji doma. Našel jsem si na zahraničních stránkách postupy a teď se pokusím o něj s Vámi podělit.

Co k tomu potřebujeme?

  • vysokoprocentní smetanu (ideálně víc než obvyklých 33%)
  • hodně času :)

Smetanu opravdu doporučuju tučnější, já koupil jednu označenou jako DeLuxe která má pokud se nepletu kolem 40% tuku. Množství záleží na tom kolik chcete výsledku, pro začátek jsem použil jen jeden kelímek a pro dva nám to docela stačilo. Berte taky v potaz že opravdu příliš dlouho nevydrží.


Jak na to

Smetanu nalejte do vhodné pečicí nádoby, jak vidíte na fotkách u mě to byla keramická miska. Rozehřejte troubu na 90 - 100 stupňů. Nádobu se smetanou zakryjte (třeba alobalem) a dejte do trouby na alespoň 8 hodin, ale třeba i na 12. Prvnímu pokusu jsem dal 8 hodin, příště třeba ještě zkusím víc.

Na povrchu by měla vzniknout tuhá nažloutlá vrstva, ale zatím ji ještě nechte v klidu a po vychladnutí na pokojovou teplotu dejte zakrytou nádobu na 8 hodin (přes noc) do lednice.


Po vyndání z lednice pak tuhou horní vrstvu odeberte do uzavíratelné nádoby, kde setrvá než ji zkonzumujete. Tekutý zbytek se dá zužitkovat třeba do kávy :)





Na fotkách to možná nevypadá na první pohled úplně lákavě, ale stojí to za to :)

A s výsledkem pak pěkně šup na Scones. Těšte se, na ně určitě brzo taky příjde řada.

Dobrou chuť!

0 komentářů:

Okomentovat